Friday, September 28, 2012

.. di mana letaknya cinta kerana Allah..? ..


Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh..

Disini saya ingin menyentuh sedikit soal isu yang mungkin manusia kala ini mengambilnya sebagai perkara remeh..tetapi dalam sehari..akhbar memaparkan lebih kurang tiga empat kes yang melibatkan perkara yang sama..tidakkah kita sedar bahawa budaya seks..buang anak..telah tersebar luas seperti cendawan yang tumbuh selepas hujan..remaja yang bawah umor terpengaruh dengan video-video lucah yang  dilihatnya..sehinggakan sanggup menjadi hamba seks..pelajar 16 dan 17 tahun mengandung tanpa adanya ikatan yang sah dengan si lelaki..ayah yang  sanggup merogol  anaknya sendiri..




LIHATLAH!!!..manusia zaman ini..lebih teruk daripada zaman jahiliah..malah mereka juga lebih teruk daripada binatang..seorang bapa yang sepatutnya melindungi maruah seorang anak..menjaga..bukannya dialah yang mencemarkan maruah anaknya sendiri..bukanlah dia yang merosakkan masa depan anaknya..
.
.
jadi.. dimanakah cinta dan kasih kerana Allah..? jika kepincangan sebegini acapkali berlaku...
.
.
.

Maka..bersamalah kita merenung diri kita sendiri.. adakah kasih dan sayang yang kita tebarkan semata-mata kerana Allah atau kerana apa..? adakah kita sudah menjalankan tanggungjawab kita sebagai seorang anak..bapa..ibu..suami..isteri..dan juga DA'IE..?

Anak: sentiasa berusaha menjadi seoranng anak yang soleh dan solehah yang akan menjadi saham akhirat bagi kedua ibu bapa untuk ke  syurga..
Bapa: ketua keluarga..bertanggungjawab dalam menjaga..melindungi seisi keluarga..
Ibu: rujukan si anak..tempat mengadu kasih..bekongsi duka..
Suami: penguat bagi isteri..pembimbing..pembawa sirna dalam kehidupan si isteri..
Isteri: pemangkkin suami..pendamping setia..penguat jiwa..pengukuh peribadi..

DA'IE:penyebar dakwah mulia..mengakkan kalamNya..memperjuangkan syiarNya..


No comments:

Post a Comment