Monday, August 20, 2012

Pemakaian Niqab dan Purdah Fesyen atau Keperluan atau ibadah..


Sebelum kita kupas dengan lebih lanjut,apa tujuan sebenar berpurdah ni?? Ianya untuk mengelakkan perempuan itu daripada menjadi fitnah dunai dan secara tidak langsung menjaga peribadi wanita itu sendiri..

Fesyen.. 

Kalau nak kata fesyen..memang tidak kene pada tempatnya..seolah-olah islam ni mengikut zaman..zaman ni fesyen dia macam ni..zaman ni pulak mcam ni..seperti mempermainkan islam itu sendiri..tapi dalam hal yang lain saya setuju..ianya boleh diiktiraf fesyen untuk mngalakkan umat islam perempuan ni berpurdah dn berniqab..supaya peribadi seorang wanita itu lebih terjaga..

Macam mana pulak dengan wanita2 zaman sekarang ni, mereka pakai purdah dan anggap sebagai fesyen kemudian tangkap2 gambar then upload kat fb..pastu ramai yang komen konon2nye solehah segala bagai??

Yang macam ni..dia dah tipu diri dia,tipu orang dan tipu Allah..dia buat nak harapkan pujian bagai..jadi..percuma je dia buat macam tuu..orang puji tapi Allah???

Keperluan..

Keperluan ni pun ikut keadaan sebenarnya..asalnya islam x meletakkannya sebgai satu keperluan atau kewajipan..tapi ia akan jadi perlu bila muka seseorang puan tu boleh menjadi fitnah..mksudnya bila orang tengok muka dia boleh jadi benda lain..contohnya boleh menyebabkn ghairah,terutamanya lelaki..jadi perlu dan wajib la dia berpurdah atau berniqab..agar fitnah itu blh dielak..sama macam tutup aurat..untuk mngelak fitnah.

Tapi ramai yang terpesong dari tujuan asal sebenar berpurdah tu sendiri..kadang2 nampak macam memperlekehkan je pemakaian purdah seolah-olah sesiapa sahaja boleh pakai..memang semua boleh pakai tapi perlu disesuaikan dengan syarak..bukan untuk nampak ayu atau cantik semata-mata..

Purdah ni sebenarnya macam batu loncatan untuk jadi lebih baik..
Macam tudung labuh..bila pakai tudung labuh ni..seorang puan tu akan rasa x boleh nak galok2..rasa malu..rasa perlu jaga diri..
Sama macam purdah..jadi pakai dan dalam masa yang sama ubah diri kearah lebih baik..bukan sekadar suka2..

Dari segi keperluan tadi, biasanya puan pakai purdah untuk tutup kecantikan, bagaimana pula konsepnya jika seorang puan tu pakai purdah untuk tutup kekurangan macam jerawat dan lain2??

Ni yang nabi de cakap..innamal a'malu binniyyat..kalau itu niat dia..maka kemungkinan x kan lama dia pakai purdah..sebab apa??bila jerawat hilang..nak buang purdah tu??jadi wat laa kerna Allah..kerana nak rasa dekat nan Allah..nak jaga diri..Tapi dari sudut pandangan yang lain..kalau semata-mata kerana jerawat..hermm..elok laa dia pakai je..sebab mana laa tahu mungkin lepas pakai dia akan diberi taufik dn hidayah..dn rse ingin tros mmakainya..insya-Allah..

Ibadah..

Memang betul sebab setiap perkara yang kita lakukan bila niatnya kerana Allah dan tidak melanggar syarak..ia adalah ibadah..dan mendapat saham akhirat daripada Allah..dengan itu kita dapat kejar rahmat dn redaNYA..

Bilamana berpurdah itu lebih menarik perhatian, boleh dia pilih utk tak brpurdah??utk mnjaga dirinya..

Macam ni..berpurdah tu kan hukumnya sunat..niat asal brpurdah,nak elak fitnah..tapi kalau berpurdah tu datangkan fitnah yang lebih besar,lebih baik jangan gune..

P\S:sbenarnya lelaki x kan dapat melihat seorang puan yang memakai purdah ni terlalu lama..kerana akan timbul satu rasa untuk mengalihkan pandangan..

7 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. Bukanlah macam tu..seperti yang saya cakap..purdah itu menjaga diri..jadi sesiapa sahaja boleh berpurdah...

    ReplyDelete
  3. nak tanye, kalu kite pakai purdah tpi niat kite sbb nak berlawa dan sebab rakan2 cakap "kalau awak pakai purdah mesti comel' mcm mane? berdose x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf lambat memberi jawapan..

      Rasulullah bersabda mafhumnya:
      Setiap amalan itu dimulakan dgn
      niat..dan setiap insan itu akan dpt apa yg diniatkannya..

      Jd disini..jika kita pky purdah ikhlas niat krna Allah maka kita akan dpt redha dn rhmatNya..ttpi andy kita niat untuk berlawa atau kerana kwn ckp kte cmel..maka itulah yg akan kita dpt..bknnya phle..

      Cbe rnung...redha mnusia atau redha Allah yg ingin kte cpy??

      Moga jwpn memuaskn..

      Delete
  4. maaf brtnye....mcm mne plak kalau pakai purdah dgn niat utk rase selamat and jauh dari pandangan lelaki...betul ke kalau niat macam tu?

    ReplyDelete
  5. Nak tanya ... kalau muka seorang puan tu kurang menarik perhatian ... err ... maksud sy mcm ni : mcm mna kalau dia x pakai purdah lagi buat org lelaki x teringin nk tngok muka dy . Kalau kes camni mna lagi bagus . Pakai purdah atau x pakai .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okay macam ni, kalau seorang puan tu rasa tak pakai purdah lagi elok bagi dia. Teruskan. Tapi bagi pendapat saya, purdah ini adalah sunnah isteri rasulullah. Jadi sebaiknya puan tu pakai dengan tujuan utk mendapat pahala dan mengamalkan sunnah isteri rasulullah.

      Delete