Sunday, December 8, 2013

Allah itu zalim...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Allah itu zalim..

Benarkah pernyataan ini??

Adakah Dia benar-benar zalim??

Tidak..semestinya tidak..

Dia tidak pernah menzalimi hambaNya..Sekali kali tidak..

tetapi masih wujud dalam kalangan hambaNya yang melontarkan bicara tuduhan...

"Allah tidak adil pada aku..kenapa harus aku menderita sedang orang lain bahagia??kenapa??kenapa mesti aku yang menerima nasib sebegini..kenapa bukan dia..."

Manusia kini dibutakan oleh kabur hasutan syaitan..tidakkah mereka sedar..betapa berjuta juta nikmat yang dikurniakan olehNya??adakah itu masih tidak adil??adakah itu zalim??

Majoroti..eh..Majoriti manusia..buta akan definisi nikmat itu sendiri..nikmat yang hakikatnya besar konteksnya dikecilkan kepada nikmat harta semata mata..sehingga ada yang berfikir..orang yang berharta adalah orang yang Allah sayang..Allah uji dengan kemisikinan kerana Alah tidak menyayangi..

Masalahnya disini..

tentang nikmat..dan ujian..

Nikmat hakikatnya besar..bukan sahaja diukur pada wang ringgit..akan tetapi..masa lapang juga merupakan nikmat..bukan semua individu mempunyai masa untuk diluang bersama keluarga atau pengabdian kepadaNya..tidakkah itu nikmat??

Kesihatan juga merupakan nikmat..bukan semua individu mendapat kesihatan yang baik...ada yang menghidap kanser..ada yang menghidap diabetis dan bermacam macam lagi..tidakkah itu nikmat??

Tidakkah dipanggil nikmat walau miskin tapi sihat..walau miskin tapi mempunyai banyak masa untuk mengabdikan diri kepadaNya??

Adakah nikmat andai kaya tapi menghidap pelbagai penyakit..langsung tidak mempunyai masa untuk DIA??

Ujian pula..Ramai manusia yang pandang ujian ni satu perkara yang menyusahkan..satu perkara yang membebankan..padahal hakikatnya ujian dan cabaran itu satu nikmat..

Ujian itu satu nikmat??

Ya..ujian itu memang satu nikmat..Tanda Allah sayang akan hambanNya ialah Allah memberikan ujian..ujian bukan bermakna Allah zalim keatas hambaNya..akan tetapi ujian itu tanda Allah sedang menguji keimanan hambaNya..

Kemiskinan itu satu ujian..akan tetapi siapa sangka kekayaan juga merupakan sebuah ujian??Allah menguji hambaNya dalam pelbagai cara..ada yang diuji dengan kekurangan harta benda..ada yang diuji dengan harta yang melimpah ruah..ada yang diuji dengan kelaparan..ada juga yang diuji dengan kekenyangan..

Persoalannya bukan bagaimana individu itu diuji..akan tetapi..

Adakah manusia itu bersabar dan bersyukur??

Sabda Baginda.."Orang yang beriman itu adalah apabila mendapat nikmat dia bersyukur dan apabbila dia ditimpa ujian dia akan bersabar.."

Adakah kita insan yang sabar??

Adakah kita hambaNya yang bersyukur??

Adakah kita benar-benar beriman??

Suluh Hati..Muhasabah Diri..

5 comments:

  1. Konteks zalim yang biasa kita ketahui adalah tidak meletakkan sesuatu pada tempatnya. Jika Allah menguji kita atau tidak memberi apa yang kita inginkan, tidak bermakna yang Allah itu zalim kerana x mgkn Allah x meletakkan sesuatu pada tempatnya. Dia hanya memberikan apa yang perlu dan terbaik untuk kita. Jika kita hndkkn sesuatu, kita kena cuba shbs daya utk dapatknnya. Jika kita x mendapatkan apa yg kita inginkan, bersyukurlah dengan apa yg kita perolehi daripada Dia. "maka nikmat tuhanmu yang manakah yg engkau dustakan?"

    ReplyDelete
    Replies
    1. maka..Allah itu tidak pernah zalim..Dia selalu ada untuk hambaNya..tapi hambaNya yang selalu lupa akan DIia..

      Delete
  2. Tidak menjawab soalan. Hehe

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete