Friday, May 3, 2013

...Kesilapan Lalu...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...sudah asyik kita memikirkan soal dunia..mencari harta..membina kehidupan...marilah kita rehat sejenak cuma..membaca dan menghayati sebuah kisah yang tiada indahnya..moga bermanfaat...

Pemuda Agama...insan yang dulunya bukanlah baik...bukanlah pandai bermadah kata...bukanlah insan yang layak berkongsi ilmu dan cerita...

Dulunya..ketika umurku meningkat remaja...aku seorang yang alpa akan nikmat dunia..aku bukanlah insan kamil yang sempurna...aku juga seorang manusia biasa..yang mana tidak pernah lari dari khilaf kepadaNya..

Aku dulu pernah mencuri...aku dulu pernah meninggalkan solat...dan aku dulu...tidak percaya akan kehebatan kuasanya..keajaiban ketentuannya..pendek kata...kebergantungan aku kepadaNya...amat rapuh...rapuh sekali...

Aku pernah salah dalam perhitungan dunia...aku salah dalam percaturan hidup...aku benar-benar silap...

Keyakinan aku tidak utuh...aku lalai...entah apa yang difikirkan...aku jauh dariNya...namun...akhirnya aku sedar...mahukah kehidupanku terus begini??adakah ini erti aku hidup selama ini??akhirnya..aku cuba mencari...mencari dan terus mencari...

Dimanakah DIA??apakah yang dikatakan dengan kebergantungan penuh kepadaNya...

Aku mencari...akhirnya...genap 14 tahun hidupku di dunia..barulah aku ketemu..apa ertinya peranan sebagai seorang hamba...apakah erti dan tujuan aku hidup didunia...selama ini...aku buta..aku lalai dan leka..

Tidak sedar tanggungjawab aku sebagai seorang hamba...kini aku nukilkan coretan ini...agar manusia tahu...siapakah aku...agar manusia dapat menilai...aku yang dulu...dan aku yang sekarang...

Silap lalu...tidak mahu ku ulang kembali...tidak mahu ku alami lagi...cukuplah ia tinggal kenangan sebagai pedoman...

Ketahuilah...setiap manusia itu mempunyai peluang untuk kembali kepadaNya..seteruk mana pun kita ketika dulu..kita masih ada peluang..masih ada jalan kembali buat kita...jangan kita lupa..pintu taubatNya masih terbuka luas..menanti rintihan dan tangisan hambaNya..menantikan penyesalan hambaNya..Allah itu Maha Penyayang...janganlah kita mensia siakan peluang yang ada buat kita..

Teruskan mencari...jangan pernah putus dengan redhaNya..jangan pernah kita putus dengan rahmatNya...kerana ia selalu ada...ada untuk hambaNya..

Wallahua'lam...
Moga Allah redha...
Saling lengkap melengkapi..
Bersama kita menuju ke infiniti syurga...

No comments:

Post a Comment