Monday, December 31, 2012

Pemimpin

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..rindu rasanya menulis blog...hampir sebulan saya meninggalkannya...agak kekok rasanya...tapi tidak mengapa...usaha ini tidak pernah berhenti...lambat atau cepat..ia pasti akan diteruskan...kembali pada tajuk entry ini "pemimpin"..apakah ciri-ciri yang perlu ada pada diri seorng pemimpin...tidak kira samada pemimpin keluarga...pengetua sekolah...pengerusi masjid...ketua pelajar..atau sesiapa sahaja...kerana hakikatnya setiap orang itu adalah pemimpin..bertepatan dengan sabda baginda "setiap orang itu adalah pemimpin dan bertanggungjawab atas apa yang dipimpinnya"..jadi sebenarnya...ciri-ciri yang akan saya nyatakan harus ada dalam diri setiap insan..


...Mampu bawa agama dalam hidupnya...
Jadi dia akan bawa agama dalam pimpinannya...andai agama menjadi asas dalam satu organisasi maka ia tidak akan pernah jauh daripada rahmat Allah..


..ada kekuatan..
Kekuatan disini bukan sahaja dari segi fizikal semata-mata...tetapi termasuk juga kekuatan mental...spiritual...dan rohani...


..beramanah..
Ia mmapu memegang amanah yang diberi dengan baik...tidak mengkhianatinya...adil...tidak berdiskriminasi..


..bertanggungjawab..
Sentiasa bertanggungjawab atas pimpinannya..bertanggungjawab atas apa yang dilakukan oleh orang yang 
dipimpin...tidak mementingkan diri sendiri..


..tidak sombong..
Tidak ada sedikit pun sikap sombong...riya'..takabbur dengan jawatan yang ada padanya..pemimpin bukan bermakna dia boleh menindas orang bawahan...sifat sombong itu hanya layak bagi Allah...kerana sombong itu adalah pakaian Allah..


..tegas dan berpegang teguh pada prinsip dalam menjalankan amanah..
Tidak ada pilih kasih dalam menjalankan amanah...menjalankan amanah tanpa memikirkan keluarga,kawan atau lawan...


..berakhlak..
Akhlaknya mulia...akhlaknya boleh menjadi contoh pada orang lain...kerana dengan akhlak baginda orang kafir melafazkan syahadah...dengan akhlak baginda menyebarkan islam...

Saya seru kepada pemimpin..ketua..atau sesiapa sahaja yang memegang tampuk pemerintahan dalam sesebuah organisasi..marilah jadi pemimpin yang benar-benar takut kepada Allah..kerana hanya pemimpin yang benar-benar takut kepada Allah sahaja yang dapt menjalankan amanah dengan baik dan mampu membawa orang yang dipimpinnya ke syurga..


Wallahua'lam
..Bersama menuju ke infiniti syurga..

No comments:

Post a Comment