Sunday, November 4, 2012

..Ku Kenang Kembali..



Termenung..sepi..
mengimbas masa laluku..
yang..
tidak lagi mampu diubah..
tidak lagi mampu diulang kembali..
setiap yang berlalu kan terus berlalu..
yang tinggal cuma kenangan..
kenangan yang kan terus segar dalam ingatan..

Dulu..
aku leka..aku selalu alpa..
dek kerana sibuk akan hal dunia..
dek kerana lalai dengan nikmat dunia..
Dia aku tinggalkan..
Dia aku lupakan..
syariatNya tidak aku perhalusi..  
berderai jatuh titisan-titisan mutiara..
gugur membasahi pipi..
pipi yang kering..basah..
dibasahi air-air taubat..

Kini..
aku sedar..
aku sedar bahawa selama ini aku silap..
tiada apa yang kekal di dunia..
semuanya sementara..
dunia hanya jambatan ke akhirat sana..
dunia hanyalah tempat menyemai benih..
dan akhiratlah tempat untuk kita menuai hasilnya..
mengapa kita..manusia..
harus leka...
hanya kerana nikmat dunia..

aku bersyukur..
kerana masih deberikan ruang,masa dan peluang olehNya..
ruang untuk berubah..
masa untuk bertaubat..
dan peluang untuk kembali padaNya..
aku bahagia..
kini aku lebih mengenaliNya..
aku semakin dekat denganNya..
namun hati tidak akan pernah puas..
aku kan terus mencari dan mencari..
sehingga aku dijemput menghadapNya..
aku tidak akan pernah berhenti..
sehingga waktu itu benar-benar tiba..

aku sebarkan cerita ini..
agar menjadi iktibar buat kita..
ingatlah pitu taubat Allah itu terbuka luas..
hanya akan ditutup tika waktu ajal sampai di kerongkong manusia..
dan saat sang mentari terbit dari arah tempatnya tenggelam..

Ya Allah..
tetapkanlah hati ini..
atas jalanMu..
jangan pernah kau membolak balikkan hati ini..
sesungguhnya aku tidak akan pernah mampu..

Ya Allah..Terima Kasih..Atas Setiap KetentuanMu..

No comments:

Post a Comment