Saturday, November 17, 2012

..1434..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..telah lama rasanya ruang blog ini kosong daripada entry-entry baru..telah lama rasanya saya menghilang..hehe..tidak mahu lagi saya berucap panjang..pertamanya ingin saya ucapkan setinggi-tinggi kesyukuran kepadaNya kerana masih diberikan nikmat hidup....masih diberikan peluang olehNya untuk bernafas..peluang untuk menjadi hambaNya yang lebih mantap iman dan tinggi taqwanya..ingat!!Allah tidak memandang seseorang itu pada cantik atau hensem wajahnya..pada banyak atau sikit hartanya..tapi Allah pandang dan nilai seseorang itu pada ketaqwaan yang ada pada dirinya..maka marilah kita sama-sama menjadi hambaNya yang bertaqwa..

Kini..1433 hijrah telah melabuhkan tirai mengucapkan selamat tinggal kepada kita..sekarang..kita sudah menginjak ke tahun 1434 hijrah..saya ingin mengajak semua untuk merenung kembali..ILMU...AMAL.. IMAN..dan YAKIN kita dalam tahun 1433 hijrah..

Ilmu..

Adakah telah banyak ilmu yang kita timba??adakah pada akhir tahun 1433 hijrah..ilmu kita semakin bertambah..atau ianya semakin berkurang kerana telah banyak yang kita lupakan??mari kita lihat..kita fikir..adakah telah cukup ilmu kita dalam setahun??adakah telah habis ilmu Allah itu kita cari??atau ianya perlu ditambah..dicari lagi??

 "Sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat (ilmu) Tuhanku, maka akan habislah lautan ini sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula).."
~Al-Kahfi: 109~

Amal..

Mari kita renung pula..amal kita..adakah ilmu yang telah kita ada itu kita amalkan??adakah amal kita selama ini telah capai kesempurnaannya??adakah amal kita selama ini disertai dengan ikhlas hati??kita diam dan fikir sebentar..dimanakah tingakat amal kita disisi Dia yang Maha Esa??

"Ilmu itu jika tidak diamalkan..maka rugilah ia..dan amal itu jika tidak disertai dengan ikhlas..maka rugilah ia.."
~kalam ulama`~

Iman..

Selain itu..marilah kita sama-sama selami iman kita..sudah mantapkah ia??sudah teguhkah ia??atau ianya hanya sebesar biji sawi...mari kita lihat..ingatlah...iman manusia itu turun naik..tidak konsisten..tidak statik..ianya sentiasa berubah...

"Iman itu boleh bertambah dan boleh berkurang, maka perbaharuilah imanmu dengan LAA ILAA ILLALLAH" 
~HR. Ibnu Islam~

Yakin..

Akhir sekali,saya ingin ajak untuk kita renung dan perhatikan..adakah keyakinan kita pada Dia sudah benar-benar mantap??adakah keyakinan kita pada kekuasaan dia telah benar-benar teguh??adakah kita betul-betul yakin bahawa tiada apa yang mustahil untuk dilakukan olehNya??janganlah kita lupa..bahawa Dia berkehendak..keajaiban itu wujud!!

"Dan Tuhanmu menjadikan apa yang ia mahu dan yang ia kehendaki" 
~Surah al Qasas : 68~


setelah kita renung..kita fikir..kita lihat..marilah kita perbaiki..semoga tahun ini lebih baik daripada tahun lalu..ilmu bertambah..amal meningkat..iman lebih mantap..keyakinan lebih jitu..

"Barangsiapa yang amalannya hari  ini lebih baik dari semalam,
dia adalah orang yang beruntung.
Barangsiapa yang amalannya hari ini sama dengan yang semalam,
dia adalah orang yang rugi.
Dan barangsiapa yang amalannya hari ini lebih buruk dari hari semalam,
dia tergolong orang yang dilaknat Allah S.W.T."
~kalam BAGINDA~

ayuh kita teruskan perjalanan hidup ini dengan memperbaiki diri dan ajaklah orang lain untuk bersama memperbaiki diri mereka semoga hidup kita diberkati dan diredhai oleh Allah SWT serta terhindar daripada sebarang kerugian..



No comments:

Post a Comment