Tuesday, February 19, 2013

Kemanisan Ukhuwah...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...waktu ini...tika ini...ingin saya cerita...ingin saya kongsi..tentang kemanisan ukhuwah..

Kini kemanisan ukhuwah sering disebut sebut...dititip dari bibir kebibir..bagaimanakah untuk meraih rasa manis dalam ukhuwah itu??

Perkara pokok yang perlu dititikberatkan ialah..niat dalam ukhuwah...apakah niat kita dalam berukhuwah??biarlah niat kita berkasih sayang...lillahi taala...bukannya kerana harta sahabat kita...bukannya kerana ilmu yang ada pada dia...bukan juga kerana manfaat yang kita dapat bila bersama dia..kerana andai itu yang dijadikan asasnya...andai hilang semua itu..maka putuslah ukhuwah kita bersama dia...adakah begitu??jadi...bersahabatlah kerana DIA...

Seterusnya..perkara yang paling tinggi dalam ukhuwah itu adalah melebihkan sahabat..kita mengutamakan sahabat kita barulah diri kita...indahnya jika setiap insan berpegang pada perkara ini..pasti tiadanya penindasan...tiadanya kejar mengejar bagi merebut jawatan..

Kemudian..serendah rendah perkara dalam ukhuwah pula..ialah bersangka baik pada sahabat...inilah perkara yang selalu dipandang enteng oleh masyarakat..kita mengaku dia sahabat kita...tapi dalam masa yang sama kita tetap berfikiran buruk terhadapnya...Allahurabbi...rendahnya iman kita..pada sahabat sendiri juga kita mahu bersangka buruk...

Cemburu...juga satu perkara yang boleh merosakkan kemanisan dalam ukhuwah...seharusnya tidak akan ada rasa cemburu pada sahabat kita...samada pada kejayaannya..jawatannya...atau apa sahaja yang diperolehi oleh sahabat kita..kita tidak wajar untuk cemburu..malah kita perlu rasa bahgia dan menyokongnya dalam apa jua perkara..

Inilah dia...manisnya ukhuwah..dimana sahabat lebih diutamakan daripada dirinya sendiri..dimana kejayaan sahabat juga menjadi kejayaannya..dimana sangkaannya terhadap sahabatnya sentiasa baik..dimana ukhuwah itu terjalin lillahi taala..wallahua'lam..

Moga ukhuwah kita sentiasa terjalin erat berlandaskan syariatNya..

No comments:

Post a Comment